maandag 28 april 2014

Harlingen (2)

En toen maar door om met de meelopende stroom proberen alvast dichterbij het om 1900u te nemen wantij te komen.  Een onverwacht plaatje zou ons tot wanhoop drijven.  Tussen de ondiepte en het plaatje doorkruisen resulteerde in vastlopen tegen de ondiepte aan.  Na veel gepiel weer los en onder zeil levert de poging dan maar noord van het plaatje langs te kruisen hetzelfde ge... op.  Ook daar weer losgekomen rn besluit om wat te wachten op zeker dieper water eindigt wederom op het plaatje.  En daar loskomen ging niet lukken.  Bomen, zeilen bak, zelfs een talie op de boom leverden geen enkel resultaat.  Alle opties doorgesproken resulteerden in de meest vervelende en ongewenste, maar ook enig reeële, optie. De motor bij om los te komen en daarna voorzichtig schuivend richting het wantij te gaan...  Shit: dit betekent dat we onze straf moeten aanvaarden en alhoewel discussie over de interpretatie van de regels volgt blijft het feit dat we dat kreng niet hadden willen gebruiken....

A la, toch gedaan en zodra mogelijk op het wantij de motor weer af en de zeilen erop.  Om nog wat spektakel te maken besluiten we om toch maar het Kimstergat te pakken en het wantij te nemen!

En dat lukt.  Met een steeds verder afnemende wind passeren we het wantij vlak voor 21:30 en schuiven we door richting Harlingen.   Om een uur of 0200 liggen we voor Harlingen maar vanwege een enorme stroom uitgaande visserij moeten we wachten, en wachten, en wachten....  Totdat we om 03:00 naar binnen konden, de vereiste passage 2e rij havenlichten realiseerden om 03:10 en de haven weer uitvaren om 03:20. Maar wel weer punten: ook nodig na het motorgebruik...  Een volgende lijdensweg begon via de Boontjes waar de volgende wacht tussen 04:00 en 08:00 liefst 2,5 mijl voortgang maakten.  Daarna via Kornwerderzand op weg naar Breezanddijk voor het laatste puntje (als we het halen...)

Tot snel!

1 opmerking:

  1. Wat jammer van het moteren, het is en blijft een spelletje, hoewel....

    BeantwoordenVerwijderen